Coraz bliżej święta, coraz bliżej święta – kojarzycie ten utwór? Jaki obraz pojawia Wam się w głowie po zanuceniu tych słów? Czy jest to może…

???

Od reklamy do symbolu Bożego Narodzenia

Połowa lat 90. ubiegłego wieku, w telewizji po raz pierwszy pojawia się reklama Coca-Coli, z udziałem sznura pięknie oświetlonych ciężarówek, „przywożących” święta Bożego Narodzenia, z piosenką Holidays Are Coming w tle. 3 lata później reklama jest emitowana już w ponad 100 krajach, a jej premiera dla milionów widzów na całym świecie oznacza, że już czas na przygotowania do gwiazdki. W 2001 roku firma postanawia wypuścić nową kampanię, jednak jest już za późno – okazuje się, że w głowach widzów na dobre zakodował się spot z ciężarówkami i Holidays Are Coming, co skutkuje masowymi telefonami z prośbą o przywrócenie reklamy. Coca-Cola decyduje się posłuchać opinii fanów i powraca ze spotem oraz odświeżoną wersją piosenki w wykonaniu Melanie Thornton, Wonderful Dream (Holidays Are Coming). Ponad 20 lat później bożonarodzeniowy spot Coca-Coli podbija serca kolejnego pokolenia, a ciężarówki wychodzą poza telewizję, zapewniając przedświąteczną atrakcję w wielu miastach dookoła świata. Coca-Cola w naszych oczach jest już nie tylko gazowanym napojem. Jest czymś więcej – marką, za którą stoją ludzie kochający radosną, świąteczną atmosferę i sami ją zresztą tworzącą. Jest symbolem. Rzeczywistym wydarzeniem, na które czekają miliony osób.

Storytelling – co to jest?

Chodź, opowiem ci bajeczkę

bajka będzie długa.

Najlepsza oferta…, Tylko u nas…, Najniższa cena…, Najlepsze na rynku... – wszyscy doskonale znamy tego typu hasła. I prawdopodobnie wszyscy jesteśmy już nimi znudzeni, nieufni, możliwe, że nawet nie zwracamy na nie uwagi. Storytelling, czyli opowiadanie, to coś zupełnie innego. Najprościej mówiąc, jest to sposób komunikacji marki z klientem tak, aby odbiorca nie odczuł, że jest mu coś reklamowane. Celem jest nawiązanie więzi z potencjalnym klientem i przekazanie mu najważniejszych wartości firmy po to, aby ostatecznie doprowadzić do sprzedaży.

Dlaczego storytelling ma taką przewagę nad tradycyjną reklamą?

Tradycyjna reklama nachalnie zachęca nas do kupna. Krzyczy weź mnie! podając milion racjonalnych powodów, niejako zmuszając nas do myślenia, nawet jeśli jest to tylko „o kurczę, muszę to mieć”. Historia natomiast wywołuje w nas np. empatię, nostalgię, śmiech, bo prawdopodobnie odwołuje się do naszych doświadczeń, wspomnień czy pragnień. To z kolei buduje pewną relację z marką, bo storytelling to jak rozmowa ze starym przyjacielem. Opowieść sprawia, że stajemy się mniej obiektywni, ponieważ w grę wchodzą emocje. Zaczynamy lubić, ufać, prawdopodobnie zapamiętujemy.

Powyższy przykład Coca-Coli jest świetnym odzwierciedleniem tego, co może zrobić dobrze poprowadzona narracja. Napój gazowany stał się symbolem bliskości, wzajemnej sympatii i miłości. Kiedy do naszego miasta przyjeżdża ta starannie oświetlona ciężarówka, umawiamy się ze znajomymi i wspólnie bierzemy udział w zabawie. Gdy w telewizji słyszymy dzwoneczki i heeej jeeee, już czekamy w gotowości na coraz bliżej święta. Nie myślimy w tym momencie o ilości cukru w składzie napoju czy o skutkach ubocznych jego spożywania, nasze serduszko mięknie, bo przecież najlepsze prezenty ukryte są w sercach 😉

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *